Kiinteistötarina ja Pirkanmaan rakennuttamis- ja valvontapalvelu Oy yhteistyössä

Kiinteistötarina Isännöinti luottaa huoneistoremonttien ja muutostöiden valvonnoissa Pirkanmaan rakennuttamis- ja valvontapalvelu Oy:n vahvaan ammattitaitoon. Myös Heikki Mäenpää Pirkanmaan rakennuttamis- ja valvontapalvelusta on yhteistyöhön tyytyväinen.

– Yhteistyökumppani on hyvä olla olemassa ja yhteistyö Kiinteistötarinan kanssa on mieluisaa. Virallinen yhteistyö myös priorisoi. Jos tulee useita kyselyjä yhtä aikaa, isännöitsijä Mika Malin antamat hommat tehdään ensin, sanoo Heikki Mäenpää Pirkanmaan rakennuttamis- ja valvontapalvelu Oy:stä.

Tyypillisiä valvottavia Kiinteistötarinan kohteita ovat asunto-osakeyhtiöiden huoneistoremontit sekä lakisääteiset muutostöiden valvonnat.

– On taloyhtiöiden ja kiinteistöyhtiöiden etu, että teknisen puolen tarkastukset tekee tekninen asiantuntija. Osa vaurioista kuten esimerkiksi tiilisauman aukeaminen syntyy hitaasti ajan kuluessa, ja usein asukkaan silmä tottuu niihin. Ulkopuolinen huomaa vauriot paremmin. Pitkä kokemus korjaus- ja remonttityömailla on koulinut meidät virheiden havaitsemiseen, kertoo Mäenpää.

– Ei tarvitse kuin soittaa, niin käymme katsomassa. Välillä olemme kuin palokunta, kun lähdemme liikkeelle Hannu Bomanin kanssa. Jos jollakulla on vaikka kosteusläikkä katossa, ei kannata jäädä odottamaan. Mitä nopeammin pääsemme paikalle, sitä paremmin pystymme ehkäisemään vaurioita ja pitämään kustannuksia kurissa, toteaa Mäenpää.

Heikki Mäenpäälle onkin tullut kiitosta nopeasta ja selkeästä raportoinnista.

– Tarkoituksena on, että pystymme raportoimaan mahdollisimman nopeasti. Nyt meillä on käytössä Informaatti-palvelu. Muun muassa kaatotarkastukset sujuvat sen ansiosta entistä nopeammin. Kriittiset viestit, jos sellaisia on, raportoimme samana päivänä. Jos on jotain vakavaa, soitamme isännöitsijälle heti, huomauttaa Mäenpää.

Katsottavaa ei ole pelkästään vanhoissa kohteissa. Myös uusissa kohteissa on säännöllisesti seurattavia asioita. Esimerkiksi hiekkapihoista on vuosittain tarkistettava, että sadevesikaivot vetävät.

Uusista kohteista huoltokirja tulee automaattisesti, mutta kaikista kohteista ei huoltokirjaa ole edes olemassa. Mikäli taloyhtiöllä ei ole huoltokirjaa, sellainen kannattaa teettää, koska se on yksi tärkeimmistä kiinteistön huoltoon ja kuntoon liittyvistä asiakirjoista. Hyvin tehdyssä huoltokirjassa on muun muassa taloyhtiön pelastus- ja turvallisuusasioihin kuuluvia ohjeistuksia.  Huoltokirjojen tekeminen asiakkaille kuuluu myös meidän toimenkuvaamme, kertoo Mäenpää.

Iso osa taloyhtiön kuntoon ja huoltoon liittyvistä asioista on kiinni isännöitsijän aktiivisuudesta. Heikki Mäenpää antaa kiitosta Kiinteistötarina Isännöinnin Mika Malille.

– Mika on paneutunut asioihin. Monikaan isännöitsijä ei halua esimerkiksi olla katselmuksissa, mutta Mika on kiinnostunut asioista ja hoitaa ne hyvin, siksi olikin helppoa aloittaa yhteistyö, sanoo Heikki Mäenpää.

You Might Also Like